Dersler (9)

Var mı Yok mu?

Bu derste Türkçemizdeki "var" ve "yok" kelimelerinin İsveç Dilindeki karşılıklarını örnek cümleler yardımıyla öğreneceğiz. 

1) Sahiplik bildirir; "att ha - var olmak"
Arabam var. Jag har en bil.
Arabanız vardı. Ni hade en bil.
Senin araban yok. Du har ingen bil.
Kalemin var mı? Har du en penna?
Evimizde şeker yok. Vi har inget socker hemma.
Neyiniz var? Vad fattas er?
Ateşim var. Jag har feber.
Sen her zaman haklısın. Du har alltid rätt.
Yanlışım var. / Yanılıyorum. Jag har fel.
Benim kuşkum yok. Jag hyser inget vivivel. / Ben hiçbir kuşku barındırmıyorum.
Fazla zamanımız yok. Vi har inte mycket tid.
Onun bunda hiçbir suçu yok. Hon har ingen skuld i detta.

2) Bir olayı veya yeri tarif eder
Dün gece fırtına vardı. Det var storm i natt.
Şehirde bir otel var. Det finns ett hotell i staden.
Masada bir fincan var. Det ligger en kopp på bordet.
Herkese yetecek kadar var. Det finns tilräckligt för alla. 
Bu köyde okul var mı? Finns det en skola i en denna ny?

Bu tip cümlelerde "det finns" kalıbı kullanılır ve bu iki kelime birlikte "var" anlamına gelir. Ancak İsveççe dilinde "ligga: uzanmak, bulumak" ve "stå: bulunmak, yer almak" gibi bazı fiiller, yukarıdaki örnekte de gördüğümüz gibi (ligger)"att finnas: var olmak" fiilinin yerine geçebilir.

3) Katılım bildirir
Maça gidiyorsanız, ben de varım! Om ni ska till matchen, vill jag vara med.
Ben yüzmeye gidiyorum, var mısınız, yok musunuz? Jag ska till simningen, ska ni vara med eller inte?

4) Varoluş bildirir
Kapıda bir polis var/duruyor. Det står en polis vid dörren.
Orada yalnız mısın? Hayır annem de burada. Är du ensam där? Nej, min mamma finns också.
Rüzga vardı ama sıcaktı, soğuk değildi. Det blåste men det var varm, det var inte kallt.
O okulda yoktu. Han var inte i skolan.
Mutfak masasında hiçbir şey yoktu. Det fanns ingenting på köksbordet.
Ormanda bir trol varmış. Det har funnits en troll i skogen.

Alıştırma
Aşağıdaki cümleleri İsveççe söylemeyi deneyiniz.
Benim param var.
Caddede bir araba var.
Brada kedi var mı?
Brada balıklar var.
Var mısın, yok musun?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder